Mobilafhængighed er ved at være en reel ting. I takt med at vores verden bliver mere og mere digital, er vi trods alt reelt set også mere og mere afhængige af vores telefoner.

Ikke desto mindre er det måske efterhånden en overdrivelse med vores forbrug af telefon. Hvor meget tid bruger vi på telefonen? Det kommer selvfølgelig an på alder og job. Men der er ingen tvivl om, at vi nok har et forbrug af telefon, der langt overstiger det nødvendige.

Hos PanzerScreen går vi selvfølgelig op i telefoner og tablets, og vi bruger meget tid på at arbejde på og med disse enheder. Men vi er også bevidste om, at det er vigtigt at holde pauser og bruge tiden på noget andet. Derfor tager vi også debatten om mobilafhængighed seriøst.

Få bugt med mobilafhængighed

Hvor meget tid bruger vi på telefonen? Det spørger vi os selv hyppigt om. Der er trods alt mange ting, der kan laves på telefonen. Derfor er det måske også misvisende at kalde al forbrug af telefon for mobilafhængighed eller en dårlig ting.

Hvor meget tid bruger vi på telefonen i forbindelse med arbejde? Hvor meget tid bruger vi på telefonen i forbindelse med sociale medier? Hvor meget tid bruger vi på telefonen i forbindelse med ligegyldige tidsdræbende apps?

Der er stor forskel på, hvad forbrug af telefon går med. For at få bugt med mobilafhængighed er det altså vigtigt først at gøre sig bevidst om, hvad man reelt bruger sin telefon til – og hvor meget.

Under indstillinger og batteri kan du på langt de fleste nyere modeller se, hvilke apps du bruger mest tid på. Men også her bliver det lidt misvisende, da den kun viser det, der trækker strøm. Det kan altså lige så godt gælde for apps, der kører i baggrunden. Føler du derfor ikke, det er et fyldestgørende billede, du får her, kan du downloade apps til formålet. Med et overblik over dit forbrug af telefon, kan du nemmere få bugt med mobilafhængighed.

Enkle metoder til at få bugt med mobilafhængighed

Heldigvis behøver det ikke være ret svært at få bugt med din afhængighed. Først og fremmest kræver det en beslutning. Har du reelt besluttet dig for at mindske dit forbrug af telefon, er du allerede halvvejs. Derudover kan du gøre følgende:

  • Fjern de værste tidsrøvende apps
  • Slå notifikationer fra
  • Brug forstyr-ikke funktionen
  • Læg telefonen væk, når du arbejder
  • Køb et vækkeur og bandlys telefonen fra soveværelset

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.